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Numero 2/2013NOEMI MAZZARACCHIO Il pensiero giuridico cinese delle origini
Sommario
Introduzione – 1. Costituzioni e Costituzionalismo nel mondo islamico – 2. Origine e pratica del potere costituente nel contesto arabo-islamico – 3. Il modello di Assemblea Costituente di Carl Schmitt – 4. La prima fase della transizione costituzionale tunisina – 5. L’Assemblea Nazionale Costituente e i principali organi della transizione – 6. Costituzionalismo e politiche costituzionali nella Tunisia della transizione – 7. Per uno Stato “civile” ma “confessionale”. Il dibattito sulla laicità in Tunisia – 8. Riflessioni conclusive
Table of contents
Introduction – 1. Constitutions and Constitutionalism in the Islamic world – 2. Origin and practice of constituent power in the Arab-Islamic context – 3. Carl Schmitt's model of the Constituent Assembly – 4. The first phase of the Tunisian constitutional transition – 5. The National Constituent Assembly and the main bodies of the transition - 6. Constitutionalism and constitutional policies in transitional Tunisia - 7. For a “civilized” but “confessional” state. The debate on secularism in Tunisia – 8. Concluding reflections
Riassunto
L’articolo approfondisce l’evoluzione del costituzionalismo nel contesto arabo, a seguito della Primavera Araba. In particolare, si concentra sull’esperienza dell’Assemblea Nazionale Costituente in Tunisia.
Abstract
The article studies the evolution of constitutionalism in the Arab context, following the Arab Spring. In particular, it focuses on the experience of the National Constituent Assembly in Tunisia.
Parole chiave
Tunisia; costituzionalismo; potere costituente; Primavera Araba; Islam
Keywords
Tunisia; constitutionalism; constituent power; Arab Spring; Islam